Julkaistu: 26.06.2018
Kipu Kuriin: Ajatukset ja kipu

Miten ajatukset ja uskomukset liittyvät selkäkipuun ja voivat jopa ylläpitää sitä?

Otetaan esimerkiksi vaikka alaselkäkipu, johon liittyy monia uskomuksia, ajatuksia ja pelkoja. Aloitetaan siitä, että ihmisellä on selkä kipeä syystä tai toisesta. Selässä saattaa jokin rakenne olla herkistynyt tai vähän ärsyyntynyt, mutta tämä on täysin normaalia. Kaikilla on jossain vaiheessa selkäkipua, samalla tavalla kuin joskus on päänsärkyä. Kipu kestää jonkin aikaa ja monesti menee ohi. Mutta sitten kuvaan astuvat ne ajatukset ja uskomukset. Monilla ihmisillä on ajatus, että selkä on rikki, heikko ja se vaatii suojelua. Nämä ajatukset voivat tulla nettigooglailulla, perheenjäseniltä, jotka puhuvat että koko suvulla on heikko selkä, medialta tai jopa terveydenhuollon ammattilaisilta, joilla on vanhenutunutta tietoa.

Kipukierteen synty

Kun ihmisellä on ajatus, että selkä on heikko ja se vaatii suojelua, aletaan usein jännittää lihaksia ennen kuin nousee tuolilta tai tekee mitään liikkeitä. Puhutaan muscle guarding -ilmiöstä, jolloin lihakset jännittyvät ja jäykistyvät ikään kuin suojellakseen. Tämä jännitys saattaa itse asiassa luoda kompressiota eli painetta kivuliaalle alueelle ja itse asiassa ylläpitää kipua. Tutkimuksissa on nähty, että selkäkipuisilla on monesti itse asiassa yliaktiivisuutta kivuliaalla alueella ja vaikeuksia rentouttaa selän lihaksia. Eli jännittäminen, jolla ihminen pyrkii hallisemaan tilannetta ja kipua itse asiassa saattaakin pitkittää kipua. Ja kas näin, tämä kierre on valmis.

Ajatukset ja kipu

Tästä syystä on erittäin tärkeää käsitellä myös niitä ajatuksia ja uskomuksia, koska ne ohjaavat käyttäytymistä ja käyttäytyminen vaikuttaa (kipu)kokemukseen. Jos fysioterapeutti pelkästään rentouttaa lihaksia ja lievittää kipua hetkellisesti, mutta ei käsittele näitä ajatuksia, ihminen palaa arkeen samojen vanhojen ajatusmallien kanssa, ne ajavat samanlaiseen käyttäytymiseen ja kierre palaa ennalleen. Fysioterapeutin tehtävä on muuttaa tätä kierrettä: Kertoa kivusta ja siitä mitkä tekijät saattavat ylläpitää sitä ja pyrkiä muuttamaan näitä mahdollisesti kipua ylläpitäviä ajatuksia ja uskomuksia. Joskus pelkästään tämä riittää, ihminen huokaisee helpostuksesta ja rentoutuu kuullessaan, ettei olekaan mitään täydellistä istuma-asentoa ja keskikroppaa ei olekaan pakko jännittää koko ajan. Monesti kuitenkin ihminen on saattanut omaksua vain yhden tavan olla, joka on kivulias, eikä hän kykene rentouttamaan lihaksia. Tällöin fysioterapiassa aletaan opettelemaan uudelleen erilaisia käyttäymismalleja ja liikkeitä. Tämä on erittäin tärkeää, koska ei se uusi tieto tieto itsessään lohduta, sen täytyy siirtyä käyttäytymiseen ja kokemukseen. Positiivisten kokemusten ja harjoittelun kautta ihminen saa luottoa itseensä ja kehä alkaa kääntyä, jossa positiiviset ajatukset alkavat muuttaa käyttäytymistä ja tämä puolestaan luo erilaisia hyviä kokemuksia.

Kipu on aina totta

Kun kivun yhteydessä puhutaan ajatuksista ja uskomuksista niin ei missään nimessä tarkoiteta, että kivut olisivat mielikuvituksen tuotetta, päin vastoin, niillä saattaa olla erittäin konkreettinen rooli kivun pitkittymisessä. Toivottavasti tämä esimerkki valoitti sitä ja kannustankin miettimään minkälaisia ajatuksia teillä on kivusta, kehostanne ja kyvykkyydestänne.

Jos tunnette olevanne syvällä kierteessä, eikä tunnu siltä, että pääsette sieltä yksin pois niin esimerkiksi kipuun erikoistunut fysioterapeutti auttaa. Katso Kipu Kuriin vastaanotto ja kotikäynnit!

Ajatukset ja kipu video:

Yhteydenottolomake

Joonas Putti on terveydestä, liikkumisesta ja hyvinvoinnista kiinnostunut personal trainer ja fysioterapeutti Helsingistä.

Sähköposti: [email protected]

Tutustu palveluihin: