fbpx
Julkaistu: 23.08.2019
Hulavanneharjoittelu – Vyötärö timmiksi hulavanteella?

Kesän suosikkilaji on ollut hulavanneharjoittelu eli hulavanteen pyöritys. Lapsuuden hulavanteisiin verrattuna harjoittelussa käytetään painotettua hulavannetta, joka aktivoi keskivartalon lihaksia. Minkälaisia tuloksia voi odottaa ja mihin laji sopii.

Tiivistetysti:

✔️ Inaktiivisuus on suuri ongelma nykypäivänä. Hienoa, että erilaiset lajit houkuttelevat ihmisiä liikkumaan

✔️ Hauskuus, leikkisyys ja tanssillisuus lajin parhaita puolia

✔️ Kiva laji voi motivoida muihinkin terveellisempiin valintoihin

✔️ Piristävä korvaaja esimerkiksi lankulle

❌ Ei ole mikään maaginen ihmelaji, joka toimisi paremmin kuin muu vastaava harjoittelu

❌ Kohdennettu rasvanpoltto ylikorostuu uutisoinneissa. Rasva lähtee mistä lähtee

❌ Ei korvaa terveellisiä elämäntapoja kuten muuta aktiivisuutta tai ruokavaliota

Tässä fysioterapeutin huomiot hittilajista:

Elintapasairaudet ja liikkumattomuus ovat valtavia ongelmia nykyaikana ja kaikki tavat lisätä ihmisten aktiivisuutta ovat tervetulleita. Hulavanteeseen liittyy monilla positiivisia mielleyhtymiä lapsuuden pihaleikeistä ja hauskuus onkin tämän lajin ehdottomasti suurimpia etuja. Liikunnan ei tarvitse olla pakotettua väkisin vääntämistä, vaan tärkeämpää on löytää mielekäs laji, jota tulee tehtyä.

Kiinteytyminen hulavanteella?

Lehtiotsikot saattavat antaa liian hohdokkaan kuvan esimerkiksi paikallisesta vyötärön kiinteytymisestä. Keskivartalon lihakset toki vahvistuvat niitä harjoitellessa, mutta paikallisen rasvanpolton teho ihonalaisessa rasvakudoksessa ei ole kummoista. Pysyvien muutosten ja vyötärön rasvakudoksen vähentämiseksi ravinnon ja kokonaisenergiansaannin täytyy olla tasapainossa kulutukseen nähden.

Parhaat tulokset tulisivatkin yhdistämällä hulavanneharjoittelu suunnitelmaan, jossa ravinto ja muu aktiivisuus on otettu huomioon. Vyötärönympäryksen pieneneminen tavalla tai toisella on kuitenkin merkittävä terveyttä edistävä tekijä ja jokainen sentti vyötäröltä voi toimia myös suurena motivaattorina.

Hulaharjoittelua vertailtiin myös kävelyn tehokkuuteen vyötärön kaventajana, mikä on melko hassua, koska laji on intensiteetiltään ja luonteeltaan täysin erilainen. Kävelyssä on paljon muita hyötyjä kehon aineenvaihdunnan ja esimerkiksi mielentervedyen tukemiseen. Sopiva vertailukohta voisikin olla jokin muu keskivartaloharjoittelu tai vaikka tanssi. Hulavanteilu esimerkiksi lankun korvaajana voi toimia monelle mielekkäämpänä tapana harjoitella keskivartaloa.

Mihin hulavanteen pyöritys sopii?

Parhaimmillaan ihminen innostuu liikkumisesta vetovoimaisen hulailun myötä, sitoutuu harjoitteluun ja alkaa löytää liikkumisen ilon. Näiden myötä hän alkaa toivottavasti tehdä myös muita valintoja kohti terveellisempää elämää ruokavalion ja muun aktiivisuuden osalta.

Metsään mennään, jos hulailulta odotetaan ostos-tv -henkisiä ihmeitä, joita ei sitten tulekaan tai jos hulavanneharjoittelu alkaa korvata muita terveellisiä tapoja kuten kävelyä.

Kaiken kaikkiaan on mahtavaa, että tarjolle tulee uusia tapoja liikkua. Niitä tämä maailma tarvitsee! Lue myös edellinen blogiteksti liikunnan hyödyistä

Jos tarvitset apua elintapamuutoksen tai harjoittelun kanssa, katso lisää valmennuksista ja ota yhteyttä


Fysioterapeutti/Personal trainer Joonas Putti

Yhteydenottolomake

 Joonas Putti

Joonas Putti on terveydestä, liikkumisesta ja hyvinvoinnista kiinnostunut personal trainer ja fysioterapeutti Helsingistä. 

Sähköposti: info@fysiopolis.fi

Puhelinnumero: 0405263614

Tutustu palveluihin:

Fysioterapia & Kuntoutus

Personal training

Työ-hyvinvointi